Historiek

In 1958, creëerde Etienne Six, zoon van een wijnhandelaar en schoonzoon van een aannemer openbare werken de BVBA Etienne Six-De Rijcke in Stambruges-Grandglise. Etienne Six verkoopt dan tweedehands voertuigen en materieel voor openbare werken. Hij begint deze activiteit wanneer de maatschappij van zijn schoonvader, Richard Henri Derijcke, in financiële moeilijkheden verkeert.

Etienne Six verkoopt eerst het materieel van zijn schoonvader en werkt nadien samen met de firma’s Van der Straeten in Lebbeke, Holbrecht in Lebbeke en Braem in Handzame. Deze 3 leveren materieel aan het depot Stambruges-Grandglise en Etienne Six belast zich met de verkoop. Zeer snel, blijkt hij een voortreffelijke verkoper te zijn en de zaken bloeien op.

De firma groeit onophoudelijk en Marc Libbrecht, zijn adjunct, vervoegt de firma in 1973.

In 1974 komt Luc Six erbij, zoon Van Etienne. De zoon houdt zich bezig met de aankopen in het buitenland, Etienne werpt zich hardnekkig op de verkoop. Etienne Six-De Rijcke verkoopt dan hoofdzakelijk voertuigen afkomstig van het Duitse leger.

Kort nadien, koopt Luc meer en meer voertuigen van het Duitse Strassenbauamt en begint de « oranje » periode. Voertuigen van oranje kleur overrompelen de Belgische wegen. Gedurende meer dan 20 jaar zal Etienne Six-De Rijcke gekend zijn voor zijn vrachtwagens 4×4, bestelwagens Mercedes 407D of 508D, de Unimogs.

In 1978 zal een schijnbaar banaal feit de toekomst een andere wending geven. Een chauffeur van de firma Algeco, rijdt lek juist tegenover onze onderneming, vraagt bijstand aan Luc Six. Deze begint een gesprek met de chauffeur en beseft dat de huurmarkt in zijn kinderschoenen staat. Enkele maanden later, wordt Locasix gecreëerd en wordt een van de pioniers van de verhuur in Wallonië. Locasix verhuurt dan alleen woonwagens. Met van hulp van zijn vrouw, Fabienne Flamme, afkomstig uit Blaton, werkt Luc Six voor Six-De Rijcke in de week en voor Locasix in het weekend.

In 1987 telt Locasix een honderdtal woonwagens. Het overlijden van de schoonvader van Luc, Roger Flamme en de liquidatie de Ets Duc in Blaton,  laten Locasix toe om zijn eerste hijskraanwagen en zijn eerste containers te kopen.

Vanaf dan kwam de echte vooruitgang snel op dreef.

In 1993 begint Locasix de verhuur van autonome werftoiletten en wordt snel een belangrijke speler op deze markt

In 1999 stopt Six-De Rijcke zijn activiteiten van vrachtwagens verkoop in tweedehands materieel. De verkoop van Palfinger hijskranen wordt eveneens afgevoerd. Locasix hervat de verhuur activiteiten Six-De Rijcke, dat wil zeggen van stroomgroepen en heftoestellen (Clark)

Op dit ogenblik, telt Locasix 40 personen en heeft een omzet van -/+ 6.500.000 Euro per jaar.

Een tweede depot werd geopend in 1996 dankzij Stéphane Six, neef van Luc. Zijn dynamiek verbaast er meer dan een en Thimister neemt snel een grote plaats in binnen Locasix. Deze plaats herbergt eveneens Six-Equipment, gecreëerd in 1988 door Paul Six, de broer van Luc.

Six-Equipment begon ook in Stambruges-Grandglise en verhuurt machines voor burgerlijke bouwkunde zoals mini schoppen, laders, compressoren, rollen,… Six Equipment stelt vandaag een vijftiental personen te werk. Stéphane Six houdt zich eveneens bezig met Six-Equipment in Thimister.

In 2014 verzekerde Nicolas, de oudste zoon van Luc Six, de voortzetting voor Locasix door de zaak in handen te nemen.